Évek óta szemeztem ezzel a kötettel a könyvtárban, és már csak azért is kivettem, mert ez látszott messze a legértelmesebbnek a H894 kategóriában. Menyhért Anna könyvének a szerkezete is hasonlít a Babarczy Eszteréhez, amennyiben előre veszi az elméletibb, esszéisztikusabb írásait (Kaland és kánon, Egy olvasó alibije). Ugyanúgy kortárs szerzőkről szóló kritikák alkotják a kötet gerincét, mint Eszternél, a végére hagy egy nagyobb falatot, amiben Bahtyin, Volosinov, illetve Medvegyev szerzőségét kezdi firtatni a szerző bizonyos elméleti munkákkal kapcsolatban (például a Marxizmus és nyelvfilozófia).
Amíg az elején, a Kaland és Kánonban a férfi és női írók és előadók szerepeit taglalja, és kifejti, hogy lényegében Homérosz eposzai is a Múzsa elbeszélései, aki hívásra jelenik meg, és az elejétől a végéig az ő interpretálásában "halljuk", vagy inkább olvassuk a szöveget. És akkor lényegében az eposzokhoz női elbeszélőt kell társítanunk. Az Egy olvasó alibije a krimiolvasás "paradigmái"-ról szól, egy helyen a szerző megemlíti, hogy a magyar szakos bölcsész éppen olvashat krimit is kikapcsolódásként. Azért örülök, hogy ilyen megengedő ezzel a műfajjal szemben. A krimi célja, hogy átverje az olvasót, aki mindig megfogadja, hogy megfejti hamarabb a rejtvényt, mint a detektív, de a detektív túljár mindenki eszén, az olvasóén is.
A Bahtyinos résznél eljutunk a tudományos paranoia világába, amikor a szerző kódokban üzen csak ki a szövegében, például a Marxizmus és a kereszténység kérdésében, mert a fennálló társadalmi rendben nem érzi szavatoltnak a pozícióját (biztonságát?). Az amerikai Bahtyin-recepcióban ezt "bizánci kód"-ként vagy "esopusi nyelv"-ként emlegették, valószínűleg voltak a szövegeknek olyan rétegei, amik a földrajzilag közelebb lakók és egy nyelvet beszélők (oroszok) érthettek, mások nem. Mindig is volt egy olyan érzésem, amikor Mihail Bahtyinról volt szó, mintha valami nagy huncutságról lenne szó... Érdekes, ahogy Bahtyin ezeket az elveket az írásaiban működtette, néhol nekem is célravezető lenne bevezetni... már gondoltam is rá, éppen mostanában... magammal kapcsolatban...
TO BE CONTINUED